Bröd bröd bröd



I morgon söndag är det ingen mindre dag än min storasysters födelsedag! när vi var hemma i julas följde vi ett underbart svenskt-finskt tvprogram som handlade om pyssel, snickerier, mat och allt möjlgit pyssligt! Jan Hedh var gäst i ett av programmen och pratade om brödbakning och levainbröd. Madeleine sa då att hon tycker jag borde göra levain-bröd och sagt är gjort för vem är inte värd ett levainbröd i morrn om inte Madeleine??

MEN vilket jobb!! Först ska russinjästen jäsa i 5 dagar.. Sedan ska "mamma"-degen göras. Av mamma-degen ska en "chef"- deg göras. Och av "chef"-degen ska en "levain"-deg göras. Och när man sedan slutligen har sin levain DÅ börjar brödbakningen! Jag har kommit halvvägs och borde börja bli smått stressad för att hinna bli klar!

Om brödet misslyckas blir jag förtvivlad!


Kommentarer
Postat av: Veronica

haha, ja det låte lite väl avancerat för att bara vara ett stycke bröd! Nepp, min typ av bröd innehåller inte ens jäst eller bakmaskin när jag är igång i köket^^! Jo, vi var inne på att spackla men isf så måste vi antingen hyra in målare - eller - bygga en ställning i trappan, då takhöjden är enorm där, så projektet är helt enkelt FÖR omfattande för tillfället. Så vi finner oss i det faktum att tapeten existerar och köper en snygg färg att måla med.... men allt annat skall BORT!!! lycka till med brödet! Härligt att du också bloggar!



KramKram

2010-01-16 @ 23:45:54
URL: http://www.adelaide2.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0