Bye bye november



hej hej december!



Jag älskar december! Det är så mysigt med ljus i mörkret och att alla umgås extra mycket över mysiga tillfällen!


Innan jul kör vi med ett minitema om julkalendrar genom tiderna. Kalendern föddes i Tyskland när en mamma ville göra väntan på julafton enklar för sin son Gerhard. Hon tog en kartongbit och la dit 24 kakor. När Gerhard blev stor ville han att alla barn skulle få dela hans upplevelse och år 1880 tillverkade han den första julkalendern. År 1935 såldes den första kalendern i Sverige av Flickornas scoutförbund. Elsa Beskow hade blivit tillfrågad att illustrera kalendern men hon lämnade över uppdraget till Ania Stenberg.


I morgon  ska vi börja titta på en favorit i repris, nämligen kalendern Trolltider. Vi ska lära oss mer om vättar gammal folktro! För min del blir det både tomtemiddag och kvällsfika med kära vänner i morgon! Dags att gå och lägga mig och göra mig redo för morgondagen med andra ord!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0