Uppdatering av tips

som de flesta säkert vet så älskar jag barnlitteratur! Vad kan då inte vara bättre än att få läsa just om barnlitteratur på universitetet just nu?



Josephine Poole har gjort en jättefin tolkning av Snövit. Jag minns inte vad illustratören heter och jag hittar inte boken på svenska på nätet MEN det är en bok om Snövit med fantastiska bilder som utnyttjar berättandetekniken i filmer. bilderna både zoonar in och ut och blir asläckra!







Sedan har vi en klassisker av HC Andersen. Dvs. Flickan med svavelstickorna. En sådan sorglig bok men som kan öppna upp till verkligt djupa samtal!







Och sist men inte minst! Självklart är Astrid Lindgren med på ett hörn. Men faktiskt inte med en av henens klassisker utan boken Allrakäraste syster. En mysig bok där berättar avslöjar en hemlighet... Hon har en tvillingsyster som heter Ylva-Li. Säger man Ylva-Li flera gånger låter det jättefint.Ylva-Li kallar berätteren för Allrakäraste syster och de två talar ett språk som bara de två förstår.



Kommentarer
Postat av: Veronica

de två sista har jag inte läst. "Flickan med Svavelstickorna" fick jag aldrig läsa för min mamma eftersom den tydligen var så hemsk! Den andra känner jag igen men vet inte om jag läst den...kontigt eftersom jag Älskar Astrid Lindgren!!

2008-10-31 @ 08:09:30
URL: http://adelaide2.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0