Ett försök

till att skriva kanske kan vara värt och ge tillbaka inspirationen till skrivandet.


Midsommar







 
Vad är inte en midsommar utan sill och nubbe, en midsommarstång och gärdsgårdar med blommor?



 


En midsommar i Stockholm stad tydligen.




Jag använde min vädernäsa och nosade mig fram till söder och vita bergs- parken. Där hade hembygdsföreningen lotter, godisremmar, tombola, korv med bröd, fika men framför allt en midsommarstång med dans!

Så jag köpte mig en kaffe.. Solen strålade... och jag satte mig på en av bänkraderna och tittade på människor som trodde att de var grodor. Rätt underligt att vi än idag på 2000-talet har kvar en tradition av att dansa runt en stång som skall föreställa en penis.


Men så svenskt är kanske inte midsommar? Särskilt inte med tanke på att det tros ha sitt ursprung från Tyskland, Frankrike och England.

Men från Tyskland till Sverige kom alltså midsommarstången redan på 1300 eller 1400-talet! Det är bra många år sedan...

Nästa år blir det ett genuint midsommarfirande i Sikhjälma! Det ser jag fram emot. Välkomna!

Kommentarer
Postat av: moa

hej igen! vi har saknat dig! jag tycker om din blogg för du lägger ofta upp bilder o inte så lååånga inlägg, så man orkar ju faktiskt läsa dem. :)jag ska oxå skaffa en sån där j-a blogg...veronika ska hjälpa mig när jag flyttar till gbg! puss o hoppas vi ses snart!!//moa

2008-06-20 @ 22:11:48
URL: http://thoursie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0