Att hänga med i svängarna

Det har hänt fler än en gång. Fastän jag läser morgontidningen varje dag på t-banan så har jag flera gånger missat världsomfattande nyheter från första början. Varför? På grund av ointresse men som utvecklas till intresse vid aktualitet. Och sant som det är sagt! Människan är främst lyhörda till det som händer närmast dom! Se bara Irak, Burma, Darfur.. Allt var små nyheter i tidningen först som man befäster lika mycket uppmärksamhet som artiklarna om vilken semla som är bäst i stan eller  Man knivhuggen i Gallerian. När det sedan visar sig att en nyhet utvecklas. Då är det nästintill omöjligt att hänga med ï debattutvecklingen! Varför? Tidningarna förväntar sig att du fått förförståelsen genom att du läst de artiklar som redan varit.




                                                                           Njae.....




Det betyder att jag själv måste googla fram mig kunskap om jag vill veta mer. Men varför inte fråga någon? Sambon kanske vet? Eller klasskamraterna? Föräldrarna? HA! Aldrig! Inte för att jag är för stolt för att fråga.. Utan nej..  Det är detta som har blivit följden av den person som skolan har utformat! Jag kan nämligen arbeta självständigt. Varför fråga lärare om vad konfigurera betyder när du kan slå upp det själv i ordboken? Skolan har format oss till självständiga individualister som är kritiska och efterforskande. Bra? Ja visst. Men varför ser hälsan allt sämre ut i samhället? Hur mår människorna? Tänk om vi alla fick lov att hjälpa till, vad vi alla skulle bli mycket gladare!




Jag får väl lov att ta ett första steg i utvecklingen och försöka lära mig att fråga mer!

Kommentarer
Postat av: Veronica

D där med nyheter: Känner exakt samma sista tiden.. men jag har visserligen vällig i hjärnan ;-) Börja fråga mera? Ja, varför inte? ;-) Ha en bra dag sötnos!! Pössas!!

2007-10-05 @ 09:27:47
URL: http://adelaide.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0