Ordningsvakters övervåld

Ordningsvakten har till uppgift att medverka till att upprätthålla lag, ordning samt nykterhet på sitt tjänstgöringsområde.

D
e tvångsmedel en ordningsvakt får använda sig av regleras i diverse lagar, däribland polislagen. En ordningsvakt får, om det behövs, använda våld om det är nödvändigt för att ordningen skall upprätthållas eller om han, med laga stöd, skall gripa, avlägsna eller omhänderta en person.
(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ordningsvakt).



Klockan är ett en fredagkväll och vi är fyra vänner som är trötta efter en arbetsvecka och vill åka hem. Vi har alla giltiga färdbevis och går lugnt genom spärrarna vid slussens tunnelbana. Hur kommer det sig då att våra pojkvänner omhändertas av polisen över natten? Det då det är vakter vid tunnelbanestationen som orsakar bråk och inte våra pojkvänner? Jag kan inte förstå att det ändå är våra pojkvänner som är misstänkta för våldsamt motstånd. Dessa två killar som aldrig är med i slagsmål och som har främjat för diskussion med vakterna. Ärligt talat, det är skrattretande. Vi har anmält vakterna.
Min uppfattning om en ordningsvakts arbete på fältet är att en vakt som yrkesman ska upprätthålla ordning på allmän plats. De vakter vi mötte upplevdes från första början som hotfulla och provocerande. En vakts jobb är att säga stopp! Nu tar vi det lugnt? Aldrig har jag hört att de ska agera på motsatt vi, alltså att det ska vara våra pojkvänner som får säga till vakterna att ta det lugnt.



Det enda vi ville var att få åka hem för att sova men när vi alla vänder oss om för att gå till rulltrappan, vad händer? Jag ser i ögonvrån hur ordningsvakten vänder sig om mot Niklas när plötsligt tre vakter hoppar på honom och drar våldsamt iväg honom. Av vilken anledning? Av vilken misstanke? Jag vet fortfarande inte. Hans tjej börjar skrika åt allmänheten att ta fram mobiltelefonerna! Filma!



Allt tycks gå i slow-motion när min pojkvän vänder sig om mot infångandet för att fråga vad son försiggår. Tydligen så räcker en fråga för att han själv ska bli omhändertagen. Jag ser orättvisan utspela sig mitt framför ögonen på mig och hinner tänka att det här får inte hända, det här är inte rätt. Båda killarna slängs in i ett rum och jag ser hur de brottas upp mot väggen och ner på golvet innan dörren stängs och jag blir utlämnad till frågvishet. Varför hände detta? Vad ville vakterna? Alla dessa frågor.



Skulle de ha sagt åt oss att följa med för en diskussion skulle vi ha gjort det så varför detta våldsamma gripande? För att sedan anmäla våra pojkvänner för våldsamt motstånd! Vilket motstånd? När polisen kommer till plats frågar jag honom varför min sambo inte får följa med mig hem ikväll? Jag ville veta en misstanke. Det svar jag får är att de båda måste följa med av principskäl.


För att en vakt överhuvudtaget ska få stoppa dig måste de ha en misstanke. Jag har fortfarande inte fått svar på alla frågor jag undrar över.


Kommentarer
Postat av: Veronica

Men vad fan?!! Vad är det här för jävla pissfasoner?? Se till att anmäl dem efter noter! Ring till tidningen!!

2007-11-19 @ 19:20:29
URL: http://adelaide.blogg.se
Postat av: moa

vad ska man säga? man är ju mållös! var vakterna fulla eller höga? snacka om att vara understimulerade. men som sagt, ordningsvakter blir man om man inte är tillräckligt kvalificerad för polisskolan o måste missbruka makten någonstans på någon...livsfarligt. alldeles riktigt att ni har anmält dem. det blir säkert ett tufft o svårt fall, då tyvärr många dömer till deras försvar, men det är ändå en sak att strida för! ni har mitt stöd! kram på er

2007-11-20 @ 15:40:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0